9. klasse

9. klasse – Salling Efterskole

Når faglighed, linjefagsinteresser, skitur, studietur og efterskoleliv forenes.

På Salling Efterskole, hvor vi er 166 elever, bliver du en del af noget større. Hos os finder du den bedste version af dig selv i fællesskabet med andre. Når du går i 9. klasse, bliver du også en del af et lille fællesskab i det store fællesskab, da vi har et godt sammenhold i 9. klasse.

Du undervises i de samme fag som i folkeskolen og går tilsvarende til prøve. Vi lægger meget vægt på at gøre vores elever uddannelsesparate og godt rustet til det samfund de bliver en del af. Det sker gennem et målrettet arbejde med at få opbygget gode trygge fællesskaber, gode relationer lærer og elev imellem samt et godt fagligt niveau. Derudover bliver man en naturlig del af alt det andet, som efterskolen har at byde på: linjefag, valgfag, gymnastik, weekender og oplevelser i det hele taget.

I år går 9. klassernes studietur til Prag, hvor man oplever områdets historie og kultur og man får mulighed for at øve sine fremmedsprog.

Se i filmen, hvorfor Thilde og Jonathan har valgt 9. klasse på Salling Efterskole

Undervisningen

Vi tilbyder en spændende og varieret skolegang med ex. tværfaglig undervisning i natur- og kulturfag og du vil opleve at være på homogene hold, da vi har niveaudeling i nogle fag. Du får mulighed for at blive særdeles godt forberedt til ungdomsuddannelse, da vi forventer at du møder forberedt op og at deltager aktivt og engageret i undervisningen samt at du er god at samarbejde og være selvstændig. Er der fag, der driller, er der mulighed for at få lektiehjælp – næsten hver aften i stilletimen!

Linjefag

Udforsk vores 9 spændende linjefag
I dit linjefag, som du har 3 x 2 timer om ugen, kan du dyrke netop din interesse og fordybe dig. Når du tilmelder dig skolen, skal du samtidig tilmelde dig et eller flere linjefag. Du har faget minimum et halvt år og med mulighed for at fortsætte med faget året ud eller vælge et nyt linjefag.

Se linjefagene

Faglighed

Vi mener det er vigtigt, at du lærer meget. Derfor skal du yde dit bedste, være klar til timerne og lave dine lektier.
Vi har hver dag en lektietime, så du er forberedt til næste dags undervisning.I lektietimen har du mulighed for at få hjælp til lektier i vores lektiecafe.Derfor er det også naturligt for os, at du både i undervisningen og på elevværelset har adgang til skolens trådløse internet. I store dele af undervisningen bruges digitale online-undervisningsmaterialer og derfor anbefales det at have enten computer eller tablet til rådighed.

Flere af vores undervisningslokaler er helt nye med tilhørende fællesarealer med plads til fordybelse og gruppearbejde. I alle klasselokaler er der desuden interaktive tavler.

Obligatoriske fag

I 9. klasse har de dansk, matematik, engelsk, tysk idræt, samfundsfag, kristendom, historie, fysik/kemi, biologi samt geografi.
Hver uge er der desuden en obligatorisk fællestime indeholdende ex. sangtime eller oplæg fra foredragsholder.

I alle fag tilbyder vi de samme prøver som i folkeskolen, så sammenholdt med et højt fagligt niveau og vores uddannelsesvejledning bliver du godt forberedt til dit valg af kommende ungdomsuddannelse.
Som mange andre efterskoler tilbyder vi inklusion, som du kan læse mere om her. I valgfag og liniefag er 9. og 10. klasse blandet.